Zbieg umów o pracę

Pracownik, który jest zatrudniony na podstawie kilku umów o pracę, które są równoległe, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym. Jest to jednoznaczne, z tym że każdy z pracodawców obowiązkowo musi odprowadzać je z wynagrodzenia swoich pracowników. Do obowiązkowych składek społecznych w przypadku umowy o pracę należy:

  • składka emerytalna,
  • składka rentowa,
  • składka chorobowa,
  • składka wypadkowa.


Zbieg umowy o pracę i działalności

W przypadku pracownika, który pracuje na etacie, a jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą, obowiązek opłacania składek powstaje z tytułu pracy na etacie. Ich wysokość uzależniona jest od wynagrodzenia osiąganego z tego tytułu. W przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze godzin i jego wynagrodzenie jest niższe niż minimalne, podlega on ubezpieczeniom również z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W przypadku ubezpieczenia zdrowotnego pracownik zobowiązany jest do opłacania jej z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz z pracy na etat. Jest od tej sytuacji wyjątek, muszą zostać spełnione poniższe dwa warunki:

  • przychody z działalności nie mogą przekraczać 50% minimalnego wynagrodzenia,
  • podatek z działalności jest opłacany w formie ryczałtu.


Zbieg umowy o pracę i umowy zlecenia

Konieczność opłacania składek w przypadku tego zbiegu uzależniona jest od określonej sytuacji pracownika. W przypadku, gdy pracownik z tytułu umowy o pracę ma zagwarantowane co najmniej minimalne wynagrodzenie, a umowa zlecenia jest zawarta z inną firmą, to obowiązek podlegania składkom społecznym występuje tylko z tytułu umowy o pracę. Pracownik ma prawdo dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczenia społecznego.
W przypadku, gdy pracownik z tytułu umowy o pracę nie ma zagwarantowanego co najmniej minimalnego wynagrodzenia, a współpracuje dodatkowo na podstawie kilku umów zlecenia, to zgodnie z zasadą pierwszeństwa, jeśli pierwsza umowa zlecenia i umowa o pracę gwarantują minimalne wynagrodzenie, to tylko z tych umów pracownik podlega ubezpieczeniom społecznym. Natomiast w przypadku pozostałych umów zlecenia, pracownik może sam zadecydować, czy chce przystąpić do nich dobrowolnie. Jeśli pracodawca, który zatrudnia pracownika na podstawie umowy o pracę, dodatkowo zawrze z pracownikiem umowę zlecenia, w takim przypadku pracownik odprowadza składki ze wszystkich zawartych umów.

 

Zbieg umowy o pracę i umowy o dzieło

Podobnie jak w powyższym przypadku, gdy pracodawca zawiera z własnym pracownikiem umowę o dzieło, ten pracownik podlega obowiązkowo składom z obu tytułów. Natomiast w przypadku, gdy pracodawca podpisze umowę o dzieło nie ze swoim pracownikiem, to ta osoba nie podlega ubezpieczeniu społecznemu ani zdrowotnemu.

Zbieg umowy o pracę i emerytury/renty

Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę, a któremu przysługuje prawo do emerytury/renty podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu. Pracodawca odprowadza następujące składki:

  • emerytalną,
  • rentową,
  • chorobową,
  • wypadkową,
  • zdrowotną.